G10 New Matic Evo to nowa, udoskonalona wersja popularnych raków półautomatycznych włoskiej marki Grivel. Model oferuje doskonałą przyczepność, ochronę przed przywierającym śniegiem oraz szybkie mocowanie półautomatyczne, dzięki czemu sprosta wymaganiom doświadczonych użytkowników poszukujących wysokiej klasy raków na lodowiec lub zimowe wyprawy górskie.
Półautomaty G10 New Matic Evo podobnie jak inne raki z oferty Grivela cechują się fenomenalnym wykonaniem z najwyższej jakości materiałów. Stal chromowo-molibdenowa, którą wykorzystano przy produkcji 10 zębów, posiada dużą wytrzymałość oraz odporność na uszkodzenia. Rozmieszczenie oraz kąty odchylenia zębów zapewniają maksymalną przyczepność zarówno podczas poruszania się po terenie wypłaszczonym, jak i przy bardzo stromych podejściach.
Raki turystyczne G10 wyposażone zostały w półautomatyczne mocowanie New Matic, na które składa się przedni koszyk wiązany taśmą z klamerką oraz tylne zapięcie automatyczne. Ze względu na rodzaj mocowania, raki G10 New Matic Evo mogą być używane wyłącznie z butami do tego przeznaczonymi – posiadającymi odpowiedni rant w okolicy pięty. Patent ten powala na dużo sprawniejsze zakładanie raków niż w przypadku modeli koszykowych.
Regulacja długości w rakach Grivel G10 New Matic Evo odbywa się przy pomocy łącznika, który wydłużamy lub skracamy przesuwając i blokując go przy pomocy zapadki w tylnej części. Łącznik posiada ograniczoną elastyczność, przez co raki powinny współpracować jedynie z butami o odpowiednio sztywnej podeszwie. Regulacja pozwala na dopasowanie modelu do butów o rozmiarach 35-46.
Podkładki przeciwśnieżne Antibott znajdujące się w komplecie z rakami zapobiegają gromadzeniu się śniegu pod rakiem, dzięki czemu ich przyczepność nie zostaje w żaden sposób zaburzona. Dodatkowo nie mają one niemal żadnego wpływu na zwiększenie wagi raków, w związku z czym waga jednej pary nie przekracza 900 gramów.
Raki półautomatyczne G10 New Matic w/Antibott Grivel:
Przeznaczenie: spacery po lodowcu/alpinizm klasyczny;
Materiał: stal chromowo-molibdenowa, tworzywo sztuczne;
Waga: 852 g (para);
Rozmiar: 35-46;
Certyfikacja: CE EN 89, UIAA 153.
Kupując raki musimy pamiętać, że dzielą się one na wiele kategorii pod względem przeznaczania, systemu mocowania i użytych materiałów. Tego typu zakup jest inwestycją na długie lata. Najpierw należy zastanowić się do jakich butów raki będą przeznaczone. Generalnie wyróżniamy obecnie cztery typy mocowania raków.
Typ paskowo – koszykowy – przeznaczony jest do butów trekkingowych z miękką podeszwą. Raki składają się z systemu pasków lub dwóch koszyków na przód i tył buta. W przeważającej większości znajdują zastosowanie w turystyce alpejskiej, na prostszych szlakach. Ich zaletą jest prostota montażu i cena.
Typ półautomatyczny – przeznaczony do stosunkowo sztywnych butów, w których tylna część podeszwy została przystosowana do zamocowania specjalnego, regulowanego śrubą mikrometryczną chwytaka, wykonanego z tworzywa. Tego typu raki zapewniają bardzo dobre trzymanie przy zachowaniu w miarę miękkiej podeszwy.
Typ automatyczny – przeznaczony jest do zastosowania w pełni sztywnych butach ekspedycyjnych i technicznych. Jego zastosowanie wymaga podeszwy, która posiada specjalne nacięcia zarówno z przodu, jak i z tyłu. Raki automatyczne oferują bardzo dobre trzymanie i nie kaleczą warstwy zewnętrznej butów.
Typ GSB – to najnowsza propozycja raka automatycznego firmy Grivel. Tylne mocowanie jest klasycznym automatem, natomiast przód raka posiada specjalny bolec, który wchodzi do wewnątrz podeszwy. System ten zapewnia rewelacyjne trzymanie, praktycznie bez możliwości wypięcia, przód buta jest wolny od taśm i konstrukcji drucianych. Dodatkowo Gsb jest w stanie współpracować z obuwiem o giętkiej podeszwie, co pozwala użytkownikowi na zakup jednej pary raków do kilku par butów.
Kolejnym ważnym kryterium, które musimy uwzględnić jest przeznaczenie raków – bierzemy pod uwagę ilość zębów, ich profil, i kąt natarcia. Raki do turystyki alpejskiej mają około dziesięciu prostych zębów o niewielkim kacie nachylenia. Raki alpinistyczne maja tych zębów więcej i są one mocniej pochylone i wyprofilowane aby lepiej współpracować ze skomplikowanymi formacjami lodowo – śnieżnymi.
Najpoważniej przedstawiają się raki do technicznej wspinaczki w lodzie i mikscie. Posiadają one około czternaście agresywnych zębów, z czego dwa przednie, wykonane są z kutej stali. Zęby przednie można dowolnie wymieniać i tworzyć z nich tzw. Monopoint, zapewniający pewne stanie w pionowych formacjach.
Jeżeli wybieramy się w tereny typowo lodowe, na długie i trudne wyprawy, w wysokie góry warto zastanowić się nad rakami wykonanymi z lekkiego stopu o niewielkiej wadze a także nad modelami posiadającymi specjalne wkładki zapobiegające powstawaniu przykrych i męczących w odłupywaniu buł śnieżnych pod podeszwą.